Saturday, May 21, 2011


assalamualaikum..antum khaif?kullu 3amin wa antum bikhoir:)
its has been a long time i guess..xpost2 ape-ape..tehee~
busy berniaga..^.^V
hmm..ce teka ce teka ape yg syerah nk citer pada kali nie.ha,hari ni kan,syerah nk citer sal fonemena yg sgt2 menjentik tangan ni utk menyeksa keyboard berbunyi.toink3x
actually.ya akhawat,syerah juga bukan wanita yg sempurna,ad cacat celanya,tapi atas kesedaran dlm diri,nk berkongsi sedikit kat sni.sama2 kita tegur yer.lau ad salah & silap.harap dimaafkan..kita tegur secara berhikmah yer?^.^..manusia kan,kdg2 kita xsedar apa yg kita buat,kdg2 kita pura2 buat xtahu..jadi,jgn segan2 nk tegur syerah/akhwat yang laen..insyaALLAH,moga ALLAH permudahkan segalanya..

kisah realiti syerah nk share to all of akhawat..
akak syerah pkai purdah,kami slalu spending our weekend dgn jalan-jalan,shopim,^.^ *pompuan biasa la*.kah3x..suatu hari,tengah jalan2,ad sekumpulan wanita..ckp cenggini

"weh..weh,dia pkai purdah siot,hebat la!hahahaa...*smbil mnggayakan aksi annoying to my sister*
kwn2 dia sume duk gelak.lau nk dibandingkan akak syerah dgn pompuan2 yg tadi,astaghfirullah,syerah hnya mmpu beristighfar...

akak syerah tertunduk malu..hurm,apalagi,syerah gunakan peluang keemasan nie,beranikan diri tegur diorg..

*salam.sahabat2,hinakah seorang wanita menutup aurat?& muliakah wanita mempamerkan aurat?wallahua'llam..smoga ALLAH buka pintu kamu semua*nada nta pape mse nie.bergetar suara menahan air mata..*xsnggup rasanya..

ya ALLAH,time 2 membara nya hati..menjentik2..kalau ALLAH xbg kesabaran time 2,syerah daa xtahu nk buat ape daa..T_T.rasa nk nnges pon ad,besar sgtkah kesalahan akak syerah,smpai diorg ketawa sebegitu rupa??rasanya kwn2 daa knl perangai syerah.hehe..*tehee~*

nowadays,kita tgk kan,mcm2 fesyen wanita menutup aurat kan?ad sesetengah org mengatakan dgn menutup rambut,maka da kira sah tutup aurat.sepekara lagi,lau time bulan RAMADHAN..lps ramadhan,tudung nta kemana...T_T

PERINTAH MENUTUP AURAT

Perintah menutup aurat telah difirmankan oleh allah s.w.t dalam surah al-ahzab ayat 33 yang bermaksud :

"Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman dahulu, dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat, dan taatilah kamu kepada allah dan rasulnya. Sesungguhnya allah (perintah kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan dari kamu wahai "Ahlu Bait", dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji).

Dari penerangan ayat di atas, jelaslah kepada kita bahawa hukum menutup aurat adalah wajib sebagaimana wajibnya perintah mengerjakan sembahyang,berzakat dan perintah-perintah yang lainnya.

Dalam hal ini juga allah s.w.t telah berfirman dalam surah al-ahzab ayat 59 yang bermaksud :

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu.Dan (ingatlah) allah adalah maha pengampun lagi maha mengasihani.

sahabat2 sekalian,skrg nie,terlalu byk fesyen tudung,baju..n sbagainya..pandai2lah akhawat menggunakannnya selaras dengan syariat yg ALLAH telah tetapkan.bayangkan kita sebuah negara islam,namun rakyat kita hidup bkn dengan apa yg diperintahkan oleh ALLAH..wanita "free hair" sini sana,yg berpkaian ketat pon..jd adakah ini dinamakan islam yg sebenar?:'(
sahabat2,mari kita sama2 doakan,,,muslimat2 yg laen agar terbuka hatinya..tuk berubah dan mendapat keredhaan ALLAH.jgn sesekali mngkritik kaum2 hawa ini,mereka memerlukan didikan agama yg sebenar-benarnya..
syukran krana sudi baca post syerah..
lau ad salah n silap tegur la yer?
^.^...assalamualaikum..syerah syg akhawat semua.:) ukhwah fillah..ameen

5 Purple.Lover:

'Amirah said...

Moga Allah mudahkan semua urusan dn bekalkn kita dgn kekuatan, amin.

u r great, masya Allah^^

d-artyn said...

mak sy hebat (:

nur syahirah said...

amirah:syukran bce post.tapi msh dalam kesedihan..kdg2 xmampu nk kuatkan diri nk tegur.lebih2 lagi sahabat...

syerah hnya berkongsi:)

faten a.k.a.anop:P : syukran.anda pon sma!

nadhirah nashit said...

erk..mmg kdg2 jd geram klo ad yg hina org pky mcm tu..wlupn sy x pky, tp mmg grm..he3..

nur syahirah said...

sy pon xpkai gak.tapi kita dlm konteks islam n sal tutp aurat memang g2.dunia skrg memandang pelik org y menutup aurat,tapi menyanjung tnggi org yg mndedahkan aurat

syukran nadhirah bce post nie ya.jgn lupa jd follower:)