Monday, May 16, 2011

say::terima kasih::Jazakallahu khairun

asslamualaikum ^.^V

"lily,nk minta tolong belikan coki-coki boleh x?"
"ha,boleh sangat-sangat"
"terima kasih lily"

Dapat idea x syerah nk ckp pasal ap??hehe
hari nie kan,syerah nk ckp sal ucap "terima kasih" xpon,antum semua pnggil "syukran jaziilan",atau ukhti-ukhti yg minat korea,Jepun.."arigatou & kamsahamnida"..or in other word...say THANK U...

hmm..cuba tanya diri anda semua,lidah antum semua lembut k nk ucap terima kasih?ce cube ce cube..heheh..aigoo..pernahkan kita berterima kasih kpd Pencipta kita?Allah Azza Wa jalla??kedua ibu bapa kita?sahabat-sahabat?guru-guru atau saudara sesama islam?

Sabda Nabi s.a.w,

“Tidak dianggap mensyukuri nikmat Allah, jika seseorang itu tidak berterima kasih kepada manusia lain yang berjasa terhadapnya”

--Riwayat At-Tarmizi, Ibnu Hibban dan Abu Daud—

meh,kita stoli moli yer ^.^

"ida, lepas masak,tolong sapu dapur then mop lantai yer"
"baiklah mak su"
usai ida mengemas dapur,mak su pon dtg buat spot check,ha terkejutkan?..
"ida!!ida sapu x lantai ni,lps mop,sapu la skali lagi.xreti2 bahasa lagi k??"
mahunya ida ckp reti,,semua bahasa reti,bahasa tamil pon reti..*tapi dalam hati jer*

"mak su,daa bersih daa ida mopkan nie.."
"laen kali,sapu balik lepas tu,aihh,,kotor la,xsuka"

ida berlalu dengan perasaan sedeh yg teramat - amat sgt,bukan kerana dimarahi,namun,tiada sekelumit perasaankah mak su tuk mengucap terima kasih??"

syerah rasa kawan-kawan paham ap yang syerah cuba ingin sampaikan.hargailah dan jangan malu atau berat untuk mengucapkan terima kasih..:)

“Tidaklah berterima kasih kepada Allah sesiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia!” Demikian sabda Rasulullah s.a.w. dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dengan sanad yang sahih dalam al-Adab al-Mufrad, hadis no: 218.

Hadis ini mengajar kita untuk sentiasa “rendah hati” dan “ringan mulut” untuk mengucapkan terima kasih kepada siapa jua yang berbakti kepada kita.okey ye kwn ^.^

Ucapan terima kasih ini nampak mudah dan saling terlupa nak sebut pada orang-orang sekeliling kita. Syerah pun kadang-kadang kecik hati juga bila tolong orang tapi tak dibalas ‘terima kasih’. Buat baik tak semestinya dibalas baik. Kehidupan.hehe..aigoo~

Kalau orang mengingatkan kita/ telefon kita untuk hal-hal yang kecil atau besar, ucaplah terima kasih.

Kalau orang kejutkan kita bangun tidur, ucaplah terima kasih.

Kalau orang ajak kita solat berjemaah, tegur kita, ucaplah terima kasih.

Kalau orang temankan kita makan, ucaplah terima kasih.

Kalau orang tolong mudahkan urusan jual beli, nasihat kita, ucaplah terima kasih.

Kawan syerah pernah gtau, dirinya berasa kecil hati dengan seseorang, kerana tidak diucapkan terima kasih atas pertolongan yang diberikan sebaliknya dibalas muka yang masam mencuka.Mungkin kamu penat dan susah hati ketika menerima bantuan, JANGAN LUPA CAKAP TERIMA KASIH.dan jgn lupa senyum
say 1,2,3 n senyum:)
petua awek muda:D

Just say thank you to anyone and everyone who treat you well and ease your day. Susahkah?

“Salinglah kalian memberi hadiah, nescaya kalian akan saling mencintai (kerana Allah).” [al-Adab al-Mufrad, hadis no: 594 dengan sanad yang hasan]

The beauty of this word lies in understand its meaning. When we say ‘Thank you’, we obviously intend to let others know how much we appreciate their help. And that’s the end of story.

But there more to it with Jazakallah Khairun. When we utter this word, we imply not only that we appreciate your help, but also that we don’t believe we could ever repay you for the help you offered and leave it on our Lord Allah to reward you with the very best.

8 Purple.Lover:

'Amirah said...

تهادوا تحابوا...sukasuka,,,

syukran utk post sgt bermakna nie^^
terima kasih syerah tok sgl-gl nyeee....!

nur syahirah said...

affuan habibty..syukran krna sudi mmbace post nie..^.^

keep in touch ya:)

:: Zahratu Billaurah :: said...

Syerah, terima kasih, syukran jazeelan, thank you, arigatou gozaimas, kamsahamnida ^_^ tgk, semua dah guna! *peluk*

b2 syg sgt2 Syerah...='))
terima kasih sudi jadi sahabat b2
tersentuh dah...tisu...tisu..*kesat2*

nasi lemak satu

nur syahirah said...

hahaha.b2.sokmo g2..romantik kalah syerah.:D

*peluk b2 jgk*syg awk!

syerah syg b2 jgk..hehe..
sama2 b2..tisu?nah amik...seposen satu..

nasi lemak??hahaha..pe class

b2,terima kasih diats semuanya!syg b2 sgt2

d-artyn said...

a big THANK YOU, SYUKRAN JAZILAN, KAMSAHAMNIDA, ARIGATOU GOZAIMASU, SHEISHEI, TERIMA KASIH for u :)

LOVE YOU<3

nur syahirah said...

hehe.sama2 faten syg:)

love u more lah!

everything you define me said...

Nice post. makasih yaaaa :P

nur syahirah said...

thanx deli:)