Thursday, May 12, 2011

hospital..hospital..



erm..beta baru pulang dari hospital.ha,jgn terkejut ya..bkn beta gering.:P
nenda beta yg sakit.operate mata:)
first day operate mata,xjdik,sbb selaput mata nenda pecah.inalillah.bygkn perasaan seorg nenda,yg berharap operation ni berjaya..sbb semua kwn2 dia operationnya berjaya..tetiba lak giliran nenda,jadi mcm nie..kecewa bkn kepalang nenda..
jadi,diri ini..terus k hosp.tukar shift dgn nenek saudara.syerah duk di hospital 5 hari aje..
hari khamis,5.5.2011..sekali lagi nenda dibawa k ward tuk operate under GA..mknanya bius satu badan.bahaya sebenarnya bius satu bdn ni,t bwk msalah/penyakit.alhamdulillah operation was succeed!
tapi,spt yg dijangkakan,nenek muntah2,xda selera mkn..n bnyk tdo...zzz.:D
ubat bius xhabis ag dlm badan..
hmm..dulu time abis spm syerah da duk hosp.jaga nenek..sebulan..xbosan,tapi duk dalam wad mata ni amat lah mmbosankan..bygkan dalam bilik hnya tnggal nenek n syerah ja..
lau ad mak cik2 kan best duk sembang:D..maen2 ke?
jadi,katil yg kosong,sia2 lau dipandang begitu sahaja,kn bagus kita gunakan tuk faedah bersama.ape lagi,time nenek tdo..syerah pon tdo gak!ahaha...*masa 2 berharga*sbb lau nenek daa sedar,xsempat tuk tdo..:D..haha..kena mandikan,makan,sembang n mcm2 ag...
sesungguhnya,jaga nenda begitu menguji kesabaran.nenda sgt garang.*__*.pfft~
lau mknn xbest,diri ini jua dimarahi..nenda lau xsdp,bagi je kat cucunda..cucunda rela mkn..haha.ha,mkanan2 hosp. 2 langsung xmkn..tapi bila nurse dtg amik,habis~???
aigoo,pelik x pelik x?ha,bkn syerah yg mkn k!syerah cuma amik roti n biskut..lau nasi,nenek saudara yg makan!hahaha..
charanda!..bangga,alhamdulillah,xmembazir.kesian hosp.buat mkanan byk2.tapi xde yg mkn.hmm..
buku denyut kasih medic n murabbi cinta pemberian dr org teristimewa..daa khatam byk daa..borak2 dgn saudari b2!terima kasih kerana menemani diriku!hehehe..
alhamdulillah..nenek daa leh kuar.skrg ade kat uma.doakan nenda sembuh ya?.ameen



Jika anda ingin menjaga kualiti penglihatan yang baik berikut adalah tips yang dapat membantu anda memelihara mata anda.^.^.psst:sayangilah mata anda yer

1. Amalkan pengambilan buah beri dan prun. Kebanyakan buah-buahan yang berwarna ungu ini sangat kaya dengan sebatian yang di kenali sebagai 'anthocyanidins' yang terbukti memberi manfaat pada kesihatan mata.

2. Amalkan pengambilan sayur-sayuran berwarna hijau seperti bayam, kangkung, sawi dan sebagainya kerana ia sangat kaya dengan beta karotin yang baik untuk mata.

3. Ambillah buah-buahan yang berwarna oren atau kuning seperti limau, betik dan mangga. Buah-buahan berwarna ini, sangat baik untuk mata kerana kandungan beta karotin yang terkandung di dalamnya sangat tinggi.

4. Sayur-sayuran berwarna oren dan merah seperti lobak merah, tomato dan labu juga mengandungi beta karotin yang sangat tinggi. Ambillah pemakanan ini setiap hari sekurang-kurangnya satu cawan sehari bagi memastikan tubuh anda sentiasa mendapat sumber beta karotin yang berterusan.

4. Melakukan senaman mata adalah sangat baik untuk kesihatan mata. Caranya dengan mengerdipkan dan memejamkan mata anda kerana ia mampu mengurangkan keradangan dan rasa letih pada mata.

5. Kurangkan stress pada mata dengan meletakkan hirisan timun pada kelopak mata anda. Mata yang letih mengakibatkankan lingkaran gelap di sekeliling mata terjadi seterusnya menjejaskan penampilan anda.

6. Tidur yang cukup akan membantu merehatkan mata anda dan membuat mata anda kelihatan segar dan bermaya.

7. Elakkan mata anda dari cahaya yang sangat terang kerana ia akan menjejaskan penglihatan anda. Pakailah kaca mata gelap untuk memelihara mata anda.

syukran ya baca post nie!

2 Purple.Lover:

:: Zahratu Billaurah :: said...

aha~ kelakar ^_^
nenek tidur, Syerah pun tidur, haha
tapi mmg kene puji cucu ni, penuh kesabaran! good kid~ aha~ ^_~

nenek Syerah baik x agi? selera x mkn

b2 nak amal no7 la, pakai spek hitam *smiley pakai spek*

nur syahirah said...

hahaha..b2..thanx sgt2 teman syerah yer..sronok bual2 ngn b2..2 pon sbb xde doc.haha...

alhamdulillah.daa slera mkn!wat msuk air kat uma nie.:)

haha.spek itam??xlawa.purple la ea